Används på höjder mellan 45 och 150 meter samt som komplement på höjder över 150 meter. Upp till 45 meter vid en flygplats.
TOLEKA’s Lågintensiva hinderljus Typ B med både synliga och infraröda LED tillåter ljuset vara klart och tydligt för alla, även piloter som använder sig av utrustning med mörkerseende (NVD). Den infraröda LED-tekniken ger piloter med NVD fullständig synlighet av strukturer utan att orsaka en obekväm effekt. De synliga LED-ljusen gör så att hinderljusen syns tydligt även utan NVD. Hinderljusen möter kraven i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2010:155 och TSFS 2019:22.Nedan text är taget från transportstyrelsens hemsida angående ändringar i TSFS 2010:155 angående IR-ljus:”Beträffande LED-belysning har i § 24 ett tillägg gjorts som innebär att när hinderljusen utgörs av LED-ljus ska dessa förutom synligt ljus även utstråla IR-ljus inom ett våglängdsområde som är synligt för piloter som använder utrustning för mörkerseende (NVD). IR-ljuset ska lysa kontinuerligt om det synliga hinderljuset lyser med fast sken. I annat fall ska IR-ljuset blinka med samma frekvens som det synliga hinderljuset. Befintliga hinderljus av LED-typ som saknar IR-ljuskomponent ska vid förnyelse, byte eller reparation ersättas med en anordning som uppfyller kraven.”
Hittar ni inte det ni söker? Kontakta oss vi löser det mesta.