Alla master, torn, byggkranar, höga byggnader och andra strukturer med en höjd på 45 meter eller högre över mark- eller vattenyta kan utgöra en fara för luftfarten och måstet utrustas med hinderljus. Inom flygplatser gäller detta även för lägre än 45 meter. Runt om i världen finns det en mängd olika regler och föreskrifter om ljusmarkering på dessa föremål. I Sverige följer vi Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2020:88 och TSFS 2019:22 med alla deras ändringar och uppdateringar, vid byte av hinderljus eller nyinstallationer.
Olika typer av lågintensiva hinderljus
Typ A:Används på höjder upp till 45 meter vid en flygplats.
Typ B:Används på höjder upp till 45 meter vid en flygplats.Används på höjder mellan 45 och 150 meter över mark- eller vattenytan.Används även på höjder över 150 meter över mark- eller vattenytan som komplement till högintensiva hinderljus.
Typ C:Används på fordon och andra rörliga föremål som inte utgör luftfartyg vid flygplats, med undantag för typ D.
Typ D:Används på vägledningsfordon (s.k. follow me-fordon) vid flygplats.
Vill Ni läsa på mer om hinderljus och om alla regler som finns så kika gärna på vår kunskapsbank här.
Hittar ni inte det ni söker? Kontakta oss vi löser det mesta.