TOLEKAs ex-klassade lågintensiva hinderljus med både synliga och infraröda LED tillåter ljuset att vara klart och tydligt för alla, även piloter som använder sig av utrustning med mörkerseende (NVD).Den infraröda LED-tekniken ger piloter med NVD fullständig synlighet av strukturer utan att orsaka en obekväm effekt.Hinderljusen möter kraven i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2020:88 / 2019:22.Nedan text är från transportstyrelsens hemsida angående IR-krav i TSFS 2020:88:”29 § Om LED-teknik används till lösningar för flyghinderljus, skabelysningsanordningen förutom synligt ljus också utstråla IR-ljus (infrarött ljus) inom ett våglängdsområde som är synligt för piloter som använder utrustning för mörkerseende (NVD).
IR-ljuset ska lysa kontinuerligt om det synliga flyghinderljuset lyser med fast sken. I annat fall ska IR-ljuset blinka med samma frekvens som det synliga flyghinderljuset.
IR-ljuset ska ha följande effekt i förhållande till vertikalvinkeln:
1. Lågintensivt flyghinderljus:a) Pmin 3 mW/sr, >+5° – ≤+90°b) Pmin 25 mW/sr, >0° – ≤+5°c) Pmax 60 mW/sr, -90° – +90°”
TSFS 2020:88 trädde i kraft den 1 januari 2021.
”Föremål som har satts upp innan denna författning träder i kraft och som har markerats i enlighet med äldre föreskrifter eller särskilda beslut från Transportstyrelsen eller dess föregångare, får till och med den 31 december 2025 vara markerade enligt äldre bestämmelser eller beslut. Om en äldre markering inte längre fyller sin funktion och behöver bytas ut ska denna författning tillämpas.”
Hittar ni inte det ni söker? Kontakta oss vi löser det mesta.