Information:Alla master, torn, byggkranar, höga byggnader och så vidare med en höjd på 45 meter eller högre över mark- eller vattenyta kan utgöra en fara för luftfarten och måstet utrustas med hinderljus. Inom flygplatser är det även lägre än 45 meter. Runt om i världen finns det en mängd olika regler och föreskrifter om ljusmarkering på dessa föremål. I Sverige så följer vi Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2020:88 och TSFS 2019:22 med alla deras ändringar och uppdateringar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TSFS 2020:88 (ersätter den tidigare standarden TSFS 2010:155, upphävd 2021-01-01)Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd som ska tillämpas vid markering av föremål som har en höjd av 45 meter eller högre över mark- eller vattenytan och som är belägna utanför en flygplats fastställda hinderbegränsande ytor. Vid flyghinderanmälan ska föreskrifterna tillämpas om byggnaden eller anläggningens sammanlagda höjd kommer att överstiga 45 meter inom sammanhållen bebyggelse eller 20 meter inom annat område.
TSFS 2020:88 trädde i kraft den 1 januari 2021. Nedan text är från transportstyrelsens hemsida:
”Föremål som har satts upp innan denna författning träder i kraft och som har markerats i enlighet med äldre föreskrifter eller särskilda beslut från Transportstyrelsen eller dess föregångare, får till och med den 31 december 2025 vara markerade enligt äldre bestämmelser eller beslut. Om en äldre markering inte längre fyller sin funktion och behöver bytas ut ska denna författning tillämpas.”
TOLEKAs hinderljus uppfyller de nya kraven för IR-ljus. Nedan text är taget från transportstyrelsens hemsida angående en större förändring i TSFS 2020:88:
"29 § Om LED-teknik används till lösningar för flyghinderljus, ska belysningsanordningen förutom synligt ljus också utstråla IR-ljus (infrarött ljus) inom ett våglängdsområde som är synligt för piloter som använder utrustning för mörkerseende (NVD).
IR-ljuset ska lysa kontinuerligt om det synliga flyghinderljuset lyser med fast sken. I annat fall ska IR-ljuset blinka med samma frekvens som det synliga flyghinderljuset.
IR-ljuset ska ha följande effekt i förhållande till vertikalvinkeln:
1. Lågintensivt flyghinderljus:a) Pmin 3 mW/sr, >+5° – ≤+90°b) Pmin 25 mW/sr, >0° – ≤+5°c) Pmax 60 mW/sr, -90° – +90°
2. Medelintensivt flyghinderljus (även högintensivt flyghinderljus i nattläge):a) Pmin 500 mW/sr, >0° – ≤+2°b) Pmax 1 000 mW/sr, -90° – +90°"
Vilket typ av hinderljus behöver Ni enligt TFSF 2020:88?Upp till 45 meter över mark- eller vattenyta: Då behövs det inget hinderljus.
Mellan 45 och 150 meter över mark- eller vattenyta: Det ska markeras med ett hinderljus av typen lågintensiva typ B eller ett medelintensivt hinderljus. Om det markeras med medelintensivt hinderljus så behövs andra föremål med samma eller lägre höjd inte markeras om de är placerade inom en radie av 450 meter från det markerade föremålet.
Över 150 meter över mark- eller vattenyta: Det ska markeras med låg- och högintensiva hinderljus. Tillhörande antenn som är över 12 meter över föremålet kräver ett lågintensivt hinderljus till.
TSFS 2019:22 (ersätter den tidigare standarden TSFS 2010:135, upphävd 2019-05-01)Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om markering och ljussättning av föremål som genomtränger flygplatsers hinderbegränsande ytor.En större ändring i nya regelverket är gällande ljusmarkering med LED-ljus:"18 § Hinder som ska förses med ljus ska ha låg-, medel- eller högintensiva hinderljus, eller en kombination av sådana ljus. ... När hinderljusen utgörs av LED-ljus ska dessa förutom synligt ljus även utstråla IR-ljus (infrarött ljus) inom ett våglängdsområde som är synligt för piloter som använder utrustning för mörkerseende (NVD). ..."
Vilket typ av hinderljus behöver Ni för markering av föremål som genomtränger flygplatsers hinderbegränsande ytor enligt TSFS 2019:22?Upp till 45 meter över mark- eller vattenyta: Då behövs det ett hinderljus av typen lågintensiva typ A eller typ B. Om ett hinder behöver uppmärksammas särskilt och lågintensiva typ A eller typ B inte är tillräckliga så ska medelintensiva eller högintensiva användas.
Mellan 45 och 150 meter över mark- eller vattenyta: Då behövs det ett hinderljus av typen medelintensiva typ A, B eller C. Medelintensiva hinderljus typ A och C ska i så fall användas självständigt medan medelintensiva hinderljus typ B ska kombineras med lågintensiva hinderljus typ B. Vid intresse för medelintensiva hinderljus A och C, kontakta oss för mer information.
Över 150 meter över mark- eller vattenyta: Då behövs det ett högintensivt hinderljus, vilken typ beror på flera faktorer. Se TFSF 2019:22 och 19 § punkt 5 för mer information alternativt kontakta oss på TOLEKA.
Olika typer av hinderljus:Lågintensiva hinderljus:
Typ A: Används på höjder upp till 45 meter vid en flygplats.
Typ B: Används på höjder upp till 45 meter vid en flygplats.Används på höjder mellan 45 och 150 meter över mark- eller vattenytan. Används även på höjder över 150 meter över mark- eller vattenytan som komplement till högintensiva hinderljus.
Typ C:Används på fordon och andra rörliga föremål som inte utgör luftfartyg vid flygplats, med undantag för typ D.
Typ D:Används på vägledningsfordon (s.k. follow me-fordon) vid flygplats.
Medelintensiva hinderljus:
Används på höjder upp till 45 meter vid en flygplats om ett hinder behöver uppmärksammas särskilt.Används på höjder mellan 45 och 150 meter över mark- eller vattenytan.Högintensiva hinderljus:
Används på höjder från 150 meter över mark- eller vattenytan.